امیکرون، آخرین سویه نگران‌کننده کروناست که در اغلب کشورها به شایع ترین سویه تبدیل شده است. شیوع زیاد این ویروس و ضعیف شدن شدت بیماری باعث شده گمان‌ها به سوی پایان این پاندمی معطوف شود.

یونسیان

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک وارد سلول‌های بدن و باعث ابتلا به ویروس کرونا می‌شوند. در سویه اُمیکرون هم حدود ۳۰ تغییر مشاهده شده که تقریبا دو برابر سویه دلتا است. اما این سویه تفاوت‌هایی با سویه‌های قبلی دارد که همین باعث ایجاد سوالات زیادی برای مردم شده است.

دلایل  ابتلای شدید یا ضعیف امیکرون

دکتر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد این سویه می‌گوید: اُمیکرون زیرگروه‌هایی به نام‌های BA.1، BA.1.1، BA.2 و BA.3  دارد. یعنی تاکنون این چهار گروه را برای آن شناسایی کرده‌اند که از نظر شدت علائم بالینی تفاوتی با هم ندارند. اما اینکه چرا شدت ابتلای به این سویه متفاوت است و در بعضی‌ها بسیار ضعیف و در عده‌ای نیز به قدری است که ناچار به بستری در بیمارستان می‌شوند به عوامل زیادی بستگی دارد که از ابتدای شیوع بیماری هم با آن مواجه بودیم.

به گفته یونسیان، بیماری بیش‌از ۸۰ درصد افراد اغلب یا خیلی خفیف است یا حتی بدون بروز هیچ گونه علامتی است. البته درحال حاضر فقط ۲۰ درصد ابتلاها متوسط یا شدید است.

ابتلای شدیدتر مردان

این  اپیدمیولوژیست می‌گوید در واقع  علل ناشناخته‌ای برای این گونه ابتلاها وجود دارد که می‌تواند به سن بالا، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا جنسیت مربوط شود. ضمن آنکه بسیاری از علل و عوامل دیگر نیز در این زمینه  هنوز شناخته‌نشده‌اند. پس همان‌طور که در گونه‌های قبلی همه افرادی که به بیماری مبتلا می‌شدند، شبیه هم نبودند و فقط بعضی‌ها دچار علائم خیلی شدید و حتی مرگبار می‌شدند؛ در امیکرون هم به همان صورت خواهد بود. یعنی بعضی‌ها دچار علائم بسیار خفیف یا حتی ابتلاهای بدون علامت می‌شوند، در صورتی که بعضی ابتلاها هم سخت و مرگبار است. یعنی در مورد امیکرون هم همان قاعده کلی وجود دارد. با این تفاوت که اغلب ابتلاها خفیف‌تر هم هست؛ ضمن‌آنکه سرایت‌پذیری ابتلا در این سویه بسیار بالاست. در نتیجه می‌تواند تعداد بیشتری از افراد را آلوده ‌کند.

ارتباط ابتلای بیشتر با ایمنی  

یونسیان می‌گوید آلودگی تعداد بیشتر افراد به امیکرون، شدت کمتر بیماری و همچنین مرگ و میر بر اثر ابتلا به آن در بعضی از کشورها منجر به دستیابی به  نوعی ایمنی شده است؛ ایمنی که مطمئن‌ترین نوع ایمنی نیز محسوب خواهد شد.  

به گفته این  استاد دانشگاه، اما اینکه گاهی دیده  می‌شود بعضی افراد که در مدت کوتاهی چندین بار علائمی مانند سرماخوردگی دارند مبتلا به امیکرون باشند موضوع خیلی شایعی نیست. در واقع باید گفت ابتلای دوباره به کرونا در فاصله‌های خیلی کوتاه‌مدت بسیار نادر است.  در واقع می‌توان گفت وقتی یک سویه جدید می‌آید سویه قبلی را کنار می‌زند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این گونه ادعاها مبنی بر ابتلای چندین‌باره در مدت زمانی کوتاه یا از جمله شایعاتی است که در این خصوص وجود دارد یا می‌تواند حدس و گمان و تشخیص اشتباه در مورد ابتلای همه موارد به امیکرون باشد.  

امیکرون؛ سویه غالب

یونسیان می‌گوید به نظر نمی‌رسد در زمان شیوع سویه‌ای مانند امیکرون بتوان ابتلای شدید بعضی افراد به بیماری را به ابتلای آنها به سویه‌ای دیگر مانند دلتا نسبت داد. چون هیچ شاهد علمی برای این موضوع دیده نشده و اصولاً  در حال حاضر سویه دلتا در دنیا کمتر از یک درصد موارد را به خود اختصاص می‌دهد. ضمن آنکه این موارد باز هم رو به کاهش هستند.

 به گفته این اپیدمیولوژیست در حال‌حاضر اکثریت قریب اتفاق ابتلاها در ایران با سویه اُمیکرون است که خوشبختانه شدت پایین‌تری از بیماری و علائم را دارد.

یونسیان می‌گوید با توجه به ابتلای زیاد افراد به امیکرون به‌ نظر می‌رسد که موج ابتلا را پشت سر گذاشته‌ایم و ان‌شاءالله تا چند روز آینده موج قله مرگ را هم‌پشت سر خواهیم گذاشت.

کد خبر 660754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • نفس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    من ک گرفتم حالم داغونه
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    گویا شما خبر نداری که بالای 80 درصد مردم که علائم دارن نه به مراکز درمانی مراجعه میکنن و نه تست میدهند پس هنوز از قله رد نشدیم همین ساده انگاری ها باعث فاجعه میشه کشورهای سطح 1 دنیا با اون واکسن‌های با کیفیت در اوج این بیماری هستند،، کمی تأمل لازمه....
    • پری IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      زود زود بخور بدین انشا الله زود خوب میشین بخور مغجزه می کنه با هر گیاهی خشکی که در دسترس دارین یا با سرکه سیب واب
  • ناشناس IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    منم امیکرون گرفتم...باید بگم ک خیلی خفیف و جزیی بود البته من قبل از این دو بار دیگ کرونا گرفته بودم...ولی فک میکنم علت اینکه حالت خیلی هم بد نبود ب اینم بستگی داشت ک من سریع تشخیص دادم و اصلا غذاهای روغنی و... نخوردم. لطفا شما هم مراعات کنید تا زود خوب بشید.
  • پری IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    سلام ما هم خانوادگی اومیکرون گرفتیم من مادر خانواده هستم ۴۷ سالم فشار خون هم دارم ولی من هم زود رفتم دگتر و هم تو خونه خیلی بخور دادم سرپا بیماری رو رد کردم ولی همسرم دیر به دگتر رفت متاا سفانه ریه اش هم ۳۰ درصد درگیر شد مجبور شدیم امپول رمدسیور تزریق کنیم . ولی توصیه من به اون کسی که گفته بیماری رو گرفته وحالش خراب زود زود بخور کنین بخور نعجزه می کنه و هم بااب و نمک غر غره کنید انشا الله زوده زود خوب میشین